Multi level marketing - MLM
Multi level marketing, zkráceně také MLM nebo síťový marketing, je velmi oblíbený model u společností, které zakládají strukturu spolupracovníků na základě manažerského systému. S tímto modelem se většinou sektáte tam, kde nabízejí práci osobám samostatně výdělečně činným, nebo živnostníkům spolupracujícím na živnostenský list. Základní myšlenkou multilevel marketingu je dubování stupňů, kde na každé vyšší úrovni získá zapojený spolupracovník vyšší profit. Tento systém funguje u legálních i nelegálních aktivit spojených s multilevel marketingem. MLM tedy má i svou temnou stránku, převážně se jedná o tzv. pyramidové hry - letadla. Díky tomu se většina veřejnosti dívá na MLM jako na podvod a není u většiny lidí proto oblíben. Normální legální MLM je převážně chápán jako obchod nebo prodej mezi našimi známými. Tuhle variantu zná určitě každý, jedná se např. o prodej kosmetiky AVON a Oriflame.. Lidé, kteří se tomuto prodeji věnují, jsou převážně na mateřské dovolené, studenti, důchodci, převážně komunikativní, s obchodním duchem a mnohdy se jim v prodeji známým daří. Tento systém totiž není nijak zvlášť náročný, prodejce nenese skoro žádnou zodpovědnost, stojí ho to spíše vynaložený čas.
Zákoutí pyramidy - letadel
V čem spočívají největší rizika multilevel marketingu?
Zásadním problémem síťového marketingu je fakt, že produkty a služby takto nabízené, jsou většinou velmi nízké kvality. Na druhou stranu je MLM spojené s obrovskými provizemi pro prodejce. Podle mé zkušenosti je více jak 80 procent takto nabízených produktů a služeb nepoužitelných, ať už se jedná o zaručeně výnosnou investici, skvělou hypotéku, nebo hodinky a sprchový gel. Z toho vyplívá, že hlavním cílem multi level marketingu bohužel není uspokojit zákazníka, ale tvorba strukturované sítě prodejců, která generuje obrovské provizní příjmy nejvišším patrům celé struktury.
U pyramidových her - letadel jsou vstupní investicí poplatky v řádu desetitisíců korun, které se většině klientů nikdy nevrátí. Takové počáteční investice mají garantovat jedinečnost systému a zaručené zisky pro prodejce. Zapojení jedinci jsou prezentováni jako úspěšní a lákají nové "duše". Na začátečníky jsou zkoušeny triky jako předvádění prezentací s růstovými grafy a vysvětlování jak rozšířit řady systému.
A jak se dá bránit proti nezákonému multilevel marketingu?
Zapojte hlavu, představa tučných kont, krásných žen, rychlých aut je sice velmi lákavá, ale bez práce? To vetšinou nefunguje. Zkuste se zamyslet a najděte někoho, kdo podobným způsobem toto všechno získal. Nemáte nikoho, my taky ne.. Pokud to ovšem nejsou zakladatelé celé sítě.. Nenechte se nachytat a přemýšlejte..
Historie multi level marketingu
Historie MLM sahá do dob americké prohibice ve dvacátých a třicátých letech minulého století. Místní gangy, které se v tu dobu zaměřovali na pašování tehdy zakázaného alkoholu z Kanady, zavedli systém, ve kterém každý pašerák, který přivedl nového člena do gangu dostal určitou odměnu. Popularita tohoto modelu od té doby neustále roste..